Actie opzetten

Tijdens de Week van de RI&E bundelen verschillende intermediairs hun krachten om de RI&E onder de aandacht te brengen. Veel ondernemers denken dat ze de arbeidsrisico’s in hun bedrijf wel kennen. Toch blijkt dat in de praktijk vaak anders te zijn, en schuilt een ongeval in een klein hoekje. De RI&E voorkomt deze bedrijfsblindheid en biedt concrete handvatten om aan de slag te gaan met de gezondheid en veiligheid van de werknemers binnen het bedrijf. In de Week van de RI&E besteden verschillende supporters aandacht aan de gevaren van bedrijfsblindheid. Lever hier als supporter een bijdrage aan door uw achterban te activeren om met behulp van een RI&E na te denken over de gevaren in hun bedrijf.

Waarom een actie in deze week?

Allereerst omdat het belangrijk is om uw achterban te wijzen op het nut en de noodzaak van een volledige en recente RI&E. Daarnaast is het ook een mooi haakje om in contact te komen met uw klanten. U geeft vorm aan uw zorgplicht en dat versterkt de relatie.

Een actie-aanpak in vier stappen

Met behulp van de onderstaande stappen zet u eenvoudig een actie op. Deze stappen hebben we ook samengevoegd in ons actieplan, dat u in de toolbox kunt vinden. Vul het actieplan in, en u heeft de basis van uw actie gereed.

actieplan downloaden

Inventariseer uw eigen doelstellingen

Wat wilt u uit de actie halen? Een extra contactmoment, uw imago als kennispartner vergroten, het aantrekken van nieuwe klanten of misschien wel het promoten van bestaande of nieuwe diensten?

Weet wie uw doelgroep is

Breng in kaart wat kenmerken van uw doelgroep zijn. Wie zijn ze, wat doen ze, waar lopen ze tegen aan als het gaat om veilig en gezond werken? En waarin kunt u ze ondersteunen? Inzicht in uw doelstellingen en doelgroep, geeft u een beter beeld bij een actie die bij uw organisatie past.

Pas de actie aan op de behoefte van uw doelgroep

U kent uw klant als geen ander. En u weet ook waar uw organisatie in uitblinkt. Inventariseer wat de grootste struikelblokken van uw doelgroep zijn als het gaat om veilig en gezond werken. Pas de inhoud van uw actie daar op aan. Gaat het bijvoorbeeld om het actualiseren van de RI&E? Geef korting op een opfrisbeurt van de RI&E. En zit uw kracht in het inventariseren van gevaren? Zet dan een actie op voor klanten die nog geen RI&E hebben.
Let erop dat:
– De activiteit écht toegevoegde waarde biedt voor de doelgroep.
– De activiteit aansluit bij de doelgroep.
– De activiteit plaatsvindt op een praktische tijd en locatie. Dit kan ook online zijn!

Voorbeelden succesvolle activiteiten

Onderstaande ideeën van andere supporters waren eerder succesvol:

  • Organiseer een (online) workshop over de RI&E en het plan van aanpak. Aan het einde van de workshop heeft uw klant een kant-en-klare RI&E en plan van aanpak, die alleen nog getoetst moet worden. Bied dit aan met een leuke korting.
  • Organiseer een activiteit die een link heeft met de actualiteiten – denk in de huidige tijd aan het implementeren van het hybride thuiswerkbeleid in de RI&E. Van daaruit kan het bredere verhaal worden verteld (zie dit voorbeeld).
  • Een cadeau bij het aanvragen van een quickscan, uitvoeren of updaten van de RI&E
  • Ontwikkel met andere partijen een gezamenlijke activiteit. Samen heb je een groter bereik en kun je de investering verdelen.
  • Schakel een specialist in van Steunpunt RI&E om te vertellen over de RI&E (meer informatie)
  • Organiseer een gratis adviesuur waarin u telefonisch vragen beantwoordt over de RI&E
  • Organiseer een gratis (online) opfris-bijeenkomst over de RI&E
  • Verzend een speciale mailing over de RI&E met verschillende onderdelen: het is verplicht, hoe maak je een RI&E, wat levert een RI&E op en welke instrumenten zijn er beschikbaar?

Meer mooie voorbeelden van activiteiten vind je op onze inspiratiepagina.

Communiceer naar uw achterban

Misschien wel de belangrijkste en meest vergeten stap wanneer u de actie gaat opzetten: maak een communicatieplanning. Uw actie valt of staat met regelmatige en kwalitatief goede communicatie. Daar helpen wij u graag bij. Op zoek naar concrete tips? Klik dan hier.

Schakel de hulp van het Steunpunt RI&E in

Het Steunpunt kan u inhoudelijk ondersteunen. Zij geven tijdens de Week van de RI&E op aanvraag gratis webinars over RI&E-gerelateerde onderwerpen. Meer weten? Klik dan hier voor meer informatie.

U kunt tijdens de Week van de RI&E ook terecht met vragen over de RI&E tijdens het telefonische spreekuur van het Steunpunt RI&E. Wij staan op werkdagen tussen 9:30 en 10:30 uur voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. Bel naar 088 – 86 65 600 en wij helpen u graag verder.

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de Week van de RI&E en meld u aan voor de nieuwsbrief. We nemen u elke twee weken stap voor stap mee in het organiseren en communiceren van een succesvolle actie. Mis het niet!

Aanmelden
Alle velden zijn verplicht